mandag den 31. oktober 2011

Kære Red Barnet

Jeg har aldrig set mig for fin til at iføre mig en indsamlingsbøsse. Og et smil. Og noget overskud.

Jeg har gjort det før. Som en slags aflad over det månedlige beløb, jeg nægter at overføre til jer, når en facer står lønnet, og prøver at skamme mig til at deltage i paraden.

Sidst jeg gjorde det, var vi en hel flok bloggere, der sammen og hver for sig spredte lidt karma.

Jeg indsamlede svimlende 653 kroner. Det er ikke alverden. Nej, det er Thisted, og det svarer jo til lidt mere end den halvtredser, som de altid prøver at lokke mig til at deltage med. De dér facere.

Job gjort, karma købt, ikke flere bekymringer.

Indtil jeg i sidste uge fik en email. Ja, for den havde jeg jo oplyst, da jeg meldte mig til at samle ind. Og i den email stod, at Red Barnet STADIG havde brug for hjælp. At selv lidt hver måned kunne gøre en forskel, og at jeg 'indsamler' kunne melde mig til at betale hver måned ved at trykke på dén knap.

No way? Sendte de mig lige dårlig-facer-samvittighed over email, efter jeg gik en tur for dem? Og samlede penge ind til dem? Min største frygt er, at det muligvis er en betalt medarbejder, der sidder for de penge JEG samlede ind, og sender mig mailen med 'har det godt, send flere penge.'

Ved vi, om det er betalte medarbejdere, der står for den slags? Jeg var rasende. Jeg skal ikke spammes, når jeg faktisk gjorde noget fint. Frivilligt. Hvis jeg var interesseret i at bidrage månedligt, havde jeg jo rigelig mulighed for selv at skrive en af de 'dårlig samvittighedssedler' jeg skulle smide i postkassen hos folk, der ikke var hjemme.

For at toppe kransekagen har jeg fået et helt blad nu. Med et barn på. Og noget regeringssnak. 'Kære Fru Statsminister. Husk de udsatte børn i Danmark og resten af verden'.

Farveladeblad på 15 sider, med blankt girokort på bagsiden, hint hint!

Føler mig ret overbevist om, at folk skal betales for at skrive bladet, designe det, trykke det og distribuere det.

Så mon ikke jeg med de 653 kroner jeg samlede ind søndag den 4. september, finansierede lige præcis den fortsatte chikane af mig selv? Karma er en kælling.

6 kommentarer:

fasterfis sagde ...

nederen...

Ulrik sagde ...

Nu fik du da svar på det, du spurgte om i foregående indlæg: Hvorfor du har tre mailadresser.

Det er fordi, så kan du droppe den, som Red Barnet kender. ;)

Nadia sagde ...

Jeg sendte en gang et månedligt beløb til UNICEF. Det finansierede så alle de breve, telefonopkald og emails jeg fik fra dem, hvor de spurgte, om jeg ville give et højere beløb.
Nu får de ikke en øre.

Anonym sagde ...

Mon de ville gøre det, hvis det var en ren underskudsforretning? Mon ikke de gør det, fordi det i sidste ende giver et overskud samlet set at spørge de folk, der på den ene eller anden måde har vist interesse for Red Barnets arbejde? Gør det selvfølgelig ikke mindre irriterende for dig, men er ret sikker på, de ved, det betaler sig at spørge, og så vil de jo gerne have penge ind fra dem, der ikke bliver irriterede, og dem er der nok af, til at det ikke giver underskud. Selvfølgelig er der nogen der springer helt fra, men stadig også mange som bider på vil jeg tro.
I sidste ende kan jeg ikke blive voldsomt sur over det, når de skriver/ringer til mig, efter jeg har været indsamler, da det er sådan de får penge ind, og jeg kan jo altid sige nej. Men kan godt følge din irritation, deler den bare ikke helt./Charlotte

Nadia sagde ...

Og så til noget helt andet: Hvordan er du blevet nævnt under "bitre blogs" i Politiken sammen med Bitter Blog og Bitterfissen Bethany?

Trix sagde ...

Nadia: Pas. Jeg må være trændy. (Godt du kender mig, hva'?) Eller bitter? Eller også har de grundige journalister nuppet fire navne der i det sekund de skrev artiklen optrådte i B's evigt skiftende blog roll? Det er mit bedste bud.

Ud over, at de må synes, jeg er bitter.