mandag den 29. august 2011

De-aktivering

Wow. Jobcenteret er genialt. Virkelig. Jeg har stadig ikke fået nogen egentlig rådgivning, når det kommer til jobsøgning eller ledige jobs. Men jeg mødtes med min sagsbehandler i sidste uge. Yup, er under 25, så har nu en sagsbehandler. Til at tage vare på, at jeg ikke går i stå hér. For alle unge under 25 er talentløse åndsamøber, der ikke besidder nogen selvstændig tankekraft.

Jeg skal i praktik hedder det. Det er aktivering, herom hersker der ingen tvivl. Jeg skal finde et sted, der vil have mig i 'praktik', ganske gratis i en måned. I mellemtiden kan jeg så leve fedt af min kontanthjælp.

Lad os lige opsummere: jeg skal arbejde 37 timer om ugen i fire uger, for ca. det samme som jeg får i SU. Har regnet mig løseligt frem til, at jeg med en gennemsnitlig ufaglært timeløn burde arbejde lige præcis 50 timer i den måned. Men i stedet skal jeg arbejde 148. Det virker bare ikke fair.

Men når jeg nu skal bruge 37 timer om ugen på et ulønnet praktikophold, har jeg jo heldigvis masser af tid til at cykle rundt med uopfordrede ansøgninger, og masser af overskud til at sidde og gnave mig igennem 5 forskellige jobsites hver dag i håbet om at finde en beskæftigelse, jeg rent faktisk kan leve af.

Mmm. Al den hjælp og varme. Jeg kan næsten ikke bære det.

Og for det ikke skal være løgn, så skal jeg søge ind på en uddannelse til februar. Fordi jeg er under 25. Så SKAL man starte på en uddannelse, næste gang man har mulighed for starte på en uddannelse. Også selvom man er halvvejs i en uddannelse, som man holder pause fra, men som man skal tilbage til. Det er sgu da ligemeget! Jeg er under 25, jeg aner ikke, hvad jeg rabler om!

SUK.

Håber kraftedderperkemig at jeg snart får et job. Kan konstatere at blot 15 timer om ugen, er bedre end kontanthjælp. Og at jobcenteret ikke er til for at hjælpe mig med at finde et job.

Føler mig ynkelig.

5 kommentarer:

Lise Jørgensen sagde ...

Kæft hvor er det bare latterligt! Når nu du er i gang med en uddannelse, så skal du søge ind på en ny.. de er latterlige... men det er jo sikkert godt for nogen, bare ikke lige dig.... håber du sanrt får et job

amarOrama sagde ...

Nå men snart bliver du vel indkaldt til noget mega spændende kursus, hvor du lærer, der findes Jobindex og LinkedIn?

Og med sådan en kickstart af karrieren giver det hele jo pludselig meget mere mening.

Trix sagde ...

Vi er nu gladest for jobnet hér i Thy. Udtales med tryk på net, hvilket fucker min verden helt op.

Men når jeg er under 25, synes de, det er vigtigst at få mig i praktik og knap så vigtigt at lære mig at skrive en ansøgning.

Anonym sagde ...

Der findes folk der har praktikpladser uden overhovedet at få løn (heller ikke SU) - sådan er verdenen øv bøv!

Trix sagde ...

Ja, verden er hård. Er heldigvis så priviligeret, at jeg ikke behøves forære min arbejdskraft væk gratis og kalde det praktik.