onsdag den 2. november 2011

Noget meget fjendsk om lastbiler

Jeg kan ikke mere. Det er lastbilernes skyld. Eller Jyllands. Eller kombinationen af de to.

Thisted - Aarhus tur/retur på samme dag er et helvede. Naturligvis for intet at regne imod praktikvejlederen på Sjurnalisthøjskolen, der tydeligvis æder jomfruer til morgenmad og bader i praktiksøgendes blod ved fuldmåne. Men det er en anden, og ganske velkendt, sag.

Nej, min frustration går på disse monstrøse køretøjer, der ligegyldigt hvordan vi vender og drejer det altid er i vejen. Altid. I vejen. Min vej.

Således kan man køre på motorvej, og græmmes over den tendens til 'at blive ud i overhalingsbanen', der opstår, når for mange lastbiler i klump gør det svært at trække ind og ud. Og når ingen trækker ind, kører folk usikkert, for tæt, hasarderet og helt op i røven på den forreste - med mindre naturligvis den forreste bil  er en politibil.

Løste problemet ved at udtænke en lov, der forbyder lastbiler at køre på motorvej. Hvad skal de der egentlig? De må alligevel kun køre 80 kilometer i timen, og kunne altså lige så godt dalre rundt på de danske landeveje i stedet for motorvejene, så de ikke fuckede med dynamikken dér.

Men så kom jeg på landevej. Og efter ganske få kilometer var jeg af den helt klare overbevisning, at lastbiler ikke burde have lov til at køre på de danske landeveje. Fordi de er nitten kilometer om at nå op og køre de snoldede 75, som de gerne ligger på. Og så kan man lave 'kør op bagved, og fald tilbage'-manøvren et sted mellem fire minutter og tolv år, før der kommer en chance for at overhale.

Når man så endelig er fri af det monstrøse køretøj, og kan køre de obligatoriske 90 kilometer i timen (kun en 12 % fartoverskridning af 80 kilometer i timen, fremfor de 15 % der giver bøde), kan man nyde friheden i cirka et minut før man igen ligger i røven af en ny.

Eller endnu værre - nå til en rundkørsel, hvor man til sin rædsel kan se en lastbil komme fra venstre, og køre foran én direkte ned af den landevej man skal følge 40 kilometer.

Hvad er der også med Jylland og de landeveje? No wonder der sker så mange ulykker herovre. For ud over de helt almindelige trafikidioter, der i forvejen kan forvolde meget skade på disse strækninger, bliver helt almindelige mennesker til rasende, ildspyende drager, der river store totter hår ud af hovedet på sig selv, mens afmagtens tårer slører deres blik og vejen foran dem.

Er den CO2 balance så vigtig? Kan vi ikke bare flyve varerne rundt i Danmark og dumpe dem de rigtige steder? Ligesom nødhjælp, nu bare med slagtekvæg.

3 kommentarer:

Ulrik sagde ...

Man kan vel godt flyve varerne rundt i Danmark, men ville det ikke være sjovere, hvis det var en selv, der fløj rundt i Danmark, mens varerne blev kørt på lastbiler nede på jorden? :)

Hvor har du forresten det der fra med, at der først falder bøder ved 15% overskridelse af de 80 km/t ?

Trix sagde ...

Du er usædvanligt skarp, Ulrik. Det ville klart være smartere at flyve mig selv rundt. Kan vi ikke bare sætte prisen ned på det? Der er heller ingen farthastigheder.

Jeg aner ærlig talt ikke, hvor jeg har det fra. Det er muligvis noget, jeg har hørt med at halvt øre, mens jeg endnu gik i gymnasiet. Måske i kombination af, at de også skal trække et par kilometer fra deres egen måling, men må hellere slå fast, at det er min helt egen hjemmestrikkede overbevisning og beregning. Vil helst ikke sagsøges, hvis andre tror det samme - og bliver busted.

Fruen i Midten sagde ...

Den er jeg med på; lastbiler er - mildt sagt - en plage. Flere helikoptere til folket :D